:
Нікіта Хорозов: У Суспільного є потенційна можливість створення окремого спортивного телеканалу

Нікіта Хорозов: У Суспільного є потенційна можливість створення окремого спортивного телеканалу

21 грудня 2017

Спорту на Суспільному приділяється багато уваги. Бо, як підкреслює виконавчий продюсер творчого об’єднання спортивних програм ПАТ "НСТУ" Нікіта Хорозов: "Спорт – це одна з ключових складових суспільного мовлення в усьому світі. Спортивні змагання повинні бути представлені на суспільному телебаченні якомога ширше – це навіть не обговорюється. І це не моя особиста думка, а світова практика".

Спортивна зима на UA: ПЕРШИЙ розпочалася з Кубка світу з біатлону, який стартував 26 листопада 2017 року. У грудні, окрім прямих трансляцій біатлонних гонок, глядачі Суспільного могли насолодитися й перипетіями півфіналів та фіналу Клубного чемпіонату з футболу 2017 за участю найтитулованішого футбольного клубу "Реал". А вже у лютому спортивна редакція UA: ПЕРШИЙ готується до трансляції однієї з найбільш очікуваних подій у світі спорту – ХХІІІ Зимових Олімпійських ігор, які пройдуть з 9 по 25 лютого 2018 року у корейському місті Пхьончхан. А після цього – до зимової Паралімпіади-2018, яка також пройде у Пхьончхані з 9 по 18 березня наступного року. А ще до "обов’язків" спортивної редакції UA: ПЕРШИЙ входить створення щоденних спортивних новин та нового спорт-шоу "Роздягалка".

Про роботу спортивної редакції UA: ПЕРШИЙ, професійних коментаторів, проблеми підготовки до трансляції зимової Олімпіади та Паралімпіади, співпрацю з регіонами, а також цифрові платформи і створення ексклюзивного спортивного контенту, виконавчий продюсер творчого об’єднання спортивних програм ПАТ "НСТУ" Нікіта Хорозов розповів у інтерв’ю.

Нікіто, розкажіть більш детально про спортивні проекти, які зараз є на телеканалі UA: ПЕРШИЙ?

Щодня, окрім вихідних, на UA: ПЕРШИЙ виходять "Новини. Спорт". Вони були, є і мають бути. Хронометраж – близько 17 хвилин. Ми пишаємося, що маємо змогу їх робити на доволі високому рівні. І це при тому, що над створенням новин спорту працює 8 людей, включно з журналістами, ведучими, випусковими редакторами. Також у нас зараз проходять практику троє студентів, яких збираємось взяти у штат. Взагалі-то спортивна журналістика в Україні не надто розвинена, тому нові люди, які з’являються у цій сфері, – це дуже добре. Для нас це, в тому числі, й реалізація одного із завдань суспільного мовлення – виховувати і працевлаштовувати талановиту молодь.

Також усередині жовтня ми запустили новий проект "Роздягалка", який знайомить телеглядачів з нашими спортсменами. Це цікаво й важливо, оскільки наші атлети, як би пафосно це не прозвучало, – великі люди. Вони досягають колосальних успіхів на міжнародних змаганнях, і ми маємо знати цих людей та пишатися їхніми досягненнями. Наприклад, в Європі чи США місцевих спортсменів впізнають в обличчя, адже це – гордість для країни. До того ж наш проект не просто знайомить українців зі спортсменами, а й розкриває їх з іншого боку – показує їх звичайними людьми, які мають ті самі, що й ми, проблеми, але тим не менш, зуміли досягти успіху. Прикро, що про українських спортсменів згадують лише під час Олімпіад чи великих змагань, а от коли вони займають високі місця на чемпіонатах світу чи Європи, люди знати не знають про ці перемоги.

Мені здається, що українці взагалі мало цікавляться спортом. Більше політикою, скандалами, шоу-бізнесом…

У нас є шанувальники спорту, які чудово в ньому розбираються, ним живуть і цікавляться, але це такі самі самородки, як і наші спортсмени, які досягли якихось професійних висот. Загалом же більшість українців не дуже цікавляться спортом і тим, що у ньому відбувається. Я розумію, що є інші пріоритети та інтереси, але в цілому дуже незначний відсоток наших співгромадян захоплюється спортом. Хоча насправді Україна – дуже спортивна нація. Досягнення є у всіх видах спорту. Якщо не брати, наприклад, теніс, який у нас історично розвинений, а взяти менш популярний американський футбол, то й тут маємо свої команди, які виступають і навіть десь перемагають. Для будь-якого суспільного мовника у світі спорт – це одна з ключових складових мовлення і він мусить бути представлений на нашому телеканалі. У ВВС, TVP та багатьох інших суспільних мовників взагалі є окремі спортивні телеканали. Тобто нам є до чого прагнути.

Розкажіть про конкурс біатлонних коментаторів на Facebook-сторінці UA: Спорт. Цей проект дуже у дусі Cуспільного – все прозоро і доступно для кожного, хто забажає спробувати свої сили.

До біатлону завжди був високий інтерес зі сторони глядацької аудиторії. Ми багато років транслюємо змагання і бачимо позитивну динаміку – інтерес лише зростає. Звісно, біатлон – не футбол, але його все одно дивляться і це не може не тішити. Запуск сайту про біатлон із прямими трансляціями і окремої сторінки на Facebook з тематичними постами, фото і відео – це нормальний розвиток. У наш час, якщо в тебе є класний контент, але немає власної сторінки у Facebook, ти однозначно десь недопрацьовуєш.

Щодо конкурсу біатлонних коментаторів, то ми, як суспільний мовник, справді хочемо провести відкритий відбір. Ми стикалися з критикою з приводу коментаторів, яка, на мою думку, частіше за все, дуже суб’єктивна, тому вирішили дати змогу кожному українцю спробувати свої сили. Ми говоримо: "Хочете коментувати біатлон, готові до цієї роботи, маєте необхідні знання? То, вперед, пробуйте!" У нашій країні дуже мало коментаторів біатлону, які мають відповідний досвід і практику. Якщо з’являться нові, то й старі почнуть підтягувати свій рівень. Мене тішить, що люди дуже активно відреагували на цей конкурс, і вже маємо результат – один з учасників наживу коментував гонку з біатлону на UA: ПЕРШИЙ.

Коментаторів з яких видів спорту найбільше не вистачає на українському телебаченні?

Футбольних коментаторів в Україні багато, а от коментаторів олімпійських видів спорту чи бойових мистецтв, у нас майже немає. Баскетбол, футбол, теніс є кому коментувати. Питання в тому, наскільки добре ці люди справляються зі своєю роботою. Адже коментувати – це не лише знати всі нюанси спорту і вміти працювати у прямому ефірі, це ще й здатність подати програму, створити свято, атмосферу, це голос, інтонація, правильні й логічні емоції. Наприклад, якщо взяти бразильського коментатора і посадити його коментувати у нас, то всі скажуть, що він якийсь божевільний. Комбінація усіх цих елементів робить людину хорошим коментатором. У нас таким є Андрій Столярчук. Він постійно росте, підтягує свій рівень знань, подачу, голос, інтонації. Він знає, що потрібно ретельно готуватися до кожного ефіру. Якщо взяти якогось нового коментатора, то в нього треба інвестувати багато сил – показувати, розказувати, чекати поки він розговориться. І лише через кілька років постійної практики з людини може вийти хороший коментатор. Але ми готові до цього.

Незабаром UA: ПЕРШИЙ показуватиме зимову Олімпіаду-2018 у корейському Пхоьнчхані. Як спортивна редакція готується до цієї події?

Транслювати змагання такого рівня завжди непросто. Але саме ми, як суспільний мовник, зобов’язані їх показувати. Олімпіада – це проект, до якого треба готуватися завчасно – як фінансово, так і організаційно. Не можна у грудні підписати угоду і сподіватися, що все пройде гладесенько-рівнесенько у лютому. За наявності технічних, фінансових і людських ресурсів, підготовка до трансляції Олімпіади має розпочинатися за 15 місяців до її старту. Але у будь-якому випадку ми намагатимемося показати змагання на найвищому рівні. Окрім, власне, трансляцій, плануємо запуск студійної прямоефірної програми, присвяченої перипетіям змагань. Пріоритетність трансляцій залишається такою ж як і завжди – по-максимуму показувати виступи українських спортсменів. Дуже сподіваємося, що вони будуть у сигналі, який ми отримуватимемо з Кореї. Звісно проблеми, з якими ми стикнулися під час трансляції літньої Олімпіади-2016 у Ріо, а саме – неможливість показу окремих виступів наших спортсменів, які не потрапили у наш сигнал, будуть. Ми до цього готові. Бо, щоб їх уникнути, підготовку до трансляції треба було починати, як я казав, за 15 місяців до старту і за умови достатнього фінансування.

Також плануємо відправити до Кореї дві знімальні групи, які робитимуть усе можливе, аби глядачі UA: ПЕРШИЙ відчули атмосферу змагань й побачили живі емоції наших спортсменів. Знову таки, на висвітлення Олімпіади у суспільних мовників на кшталт ZDF, TVP, BBC працює штат у понад 500 людей. А ми відправляємо 6-7 осіб. Тому нашим журналістам та операторам, які туди поїдуть, треба видавати медалі за той неймовірний об’єм роботи, який вони зазвичай встигають зробити. Людині, яка жодного разу не була на Олімпіаді, важко передати словами атмосферу, яка там панує. Тому завдання наших знімальних груп – спробувати передати цю атмосферу і певне уявлення про те, що таке Олімпійські ігри. Журналісти намагатимуться по гарячих слідах, одразу після виступів, збирати коментарі наших спортсменів, фіксувати їхні емоції, щоб передати цю інформацію в студію в Києві. Але це буде дуже важко, оскільки під час зимових Ігор локації доволі віддалені одна від одної і встигнути всюди просто фізично неможливо.

Також Суспільне планує транслювати у повному обсязі і Паралімпіаду?

На Паралімпіаді буде багато медалей, високих результатів і яскравих емоцій, тому українці мають побачити її в ефірі Суспільного – це однозначно. Ми транслюватимемо усі виступи українських спортсменів за наявності відповідного сигналу. Так само плануємо й прямоефірну студійну програму, де підводитимемо підсумки, прогнозуватимемо результати і всі разом вболіватимемо за наших атлетів.

А що у планах спортивної редакції в далекій перспективі?

Ми рухаємося у напрямку власного виробництва спортивного контенту. Звісно, купуватимемо права на трансляції різних спортивних змагань, але хотілося б розвивати й власне виробництво. Ми вже робили виїзні зйомки різних чемпіонатів України та інших змагань. Хочемо хоча б раз чи два рази на місяць працювати на виїзді й показувати змагання з різних видів спорту на UA: ПЕРШИЙ. На моє переконання, на Суспільному повинно бути щось подібне. Це дозволить нам у професійному плані підготувати як спортивних коментаторів, так і спортивних операторів, режисерів, технічну групу тощо, та виробляти якісний контент європейського рівня.

Усі медіаексперти констатують, що телебачення невпинно втрачає аудиторію, яка масово переходить в інтернет, де можна дивитися контент, коли тобі зручно. Спортивна редакція Суспільного робить якісь кроки у напрямку цифрових платформ, щоб залучати цільову аудиторію ще й звідти?

Цифрові платформи – це той напрямок, який визначатиме майбутнє. Саме на різних інтернет-майданчиках плануємо розміщувати значну частину спортивного контенту. Там багато аудиторії, яка любить спорт. Ми можемо запропонувати дуже якісний ексклюзивний відеоконтент, якого немає більше ні в кого. Тому зараз активно працюємо над розробкою стратегії для цифрових платформ, яка визначить, що саме ми розміщуватимемо у соцмережах, в якому вигляді, в якому обсязі тощо. Буде контент, який вироблятиметься ексклюзивно для соцмереж. Певні речі, які недоречно показувати в ефірі UA: ПЕРШИЙ, викладатимемо в інтернет. Це можуть бути якісь спортивні змагання, які цікаві лише вузькій цільовій аудиторії.

Хочу зауважити, що інтернет – це не вторинний майданчик для контенту у порівнянні з телебаченням. Навпаки, подібний контент може "вистрілити" саме в соцмережах, а на телеканалі його ніхто не дивитиметься. Ми досі стикаємося зі стереотипами, що телебачення – це пріоритетний майданчик для показу контенту, хоча, якщо проаналізувати ситуацію, то навпаки, соцмережі захоплюють лідерство всюди. От, наприклад, "Роздягалка". В інтернеті проект більш популярний, ніж в ефірі. Кожен випуск програми набирає багато переглядів, і ця цифра постійно зростає. На телебаченні чудово робити прямі ефіри або показувати ті види спорту, які мають масову популярність, як-от футбол. А більш нішові речі, які мають не меншу аудиторію, люди краще дивляться в YouTube або на Facebook.

Зараз ми не можемо якісно охопити всі види спорту, які повинні були б бути представлені на телебаченні, але у Суспільного є потенційна можливість створення окремого спортивного телеканалу, де буде багато трансляцій і спортивних програм. Усе це співіснуватиме у тісній зв’язці з цифровими платформами.

Суспільний мовник було створено відносно нещодавно і тепер у складі компанії є не лише телеканал UA: ПЕРШИЙ, про проекти якого ми щойно говорили, але й радіо та регіональні телекомпанії. Чи є якісь спільні проекти з регіонами та радійниками?

Нещодавно відбувся конкурс менеджерів та продюсерів філій Суспільного, які займатимуться створенням контенту кожен у своєму регіоні. У них є свої реалії – технічні, людські і творчі. Вже давно час розпочати спільну роботу, але для цього ми маємо знати, що вони можуть і чим ми можемо їм допомогти. Базовий рівень – зняти сюжет про якусь спортивну подію у регіоні для себе й для нас і передати нам для ефіру UA: ПЕРШИЙ. Але це повинно відбуватися системно, а не раз по раз. У регіонах дуже багато спортивних новин. Я вам скажу більше – дуже часто найцікавіші спортивні змагання проходять не у Києві і це круто.

Щодо радіо, то, по-перше, суспільний мовник придбав радіоправа на трансляцію зимової Олімпіади у Пхьончхані. Тобто "Українське радіо" та радіо "Промінь" висвітлюватимуть змагання. Поки обговорюємо, як і в якому форматі це відбуватиметься. У нас будуть крос-промо на радіо та телебаченні. Це базовий рівень співпраці, але процес пішов. У спортивній редакції радіо працюють дуже розумні хлопці, які можуть робити якісний продукт.

Зараз у всіх на слуху реформа Суспільного. Люди чекають на швидкі зміни. Як ви оцінюєте ті процеси, які зараз відбуваються в НСТУ? Суспільний мовник рухається вперед?

Реформа – це в принципі страшна річ. Вона ламає щось старе, а старе – це не завжди погане. Перед ростом завжди відбувається відкочування назад, бо немає руху вперед – все заморожується і видозмінюється. Не можна продовжувати робити все у старій системі, тому що ти її зламав, а створення нового фундаменту забирає час. Якщо цей процес пройде правильно і за підтримки усіх сторін – глядача, керівництва, адміністрації, уряду, – тоді ефект від реформи буде. Люди повинні розуміти, що все звалилося одночасно – і регіони, і злиття, і скорочення, і нова система інформації, і новий процес виробництва. Зміни відбуваються дуже швидко. Звісно, ми можемо, як британці просто пити чай найближчі 10-15 років і будувати фундамент, але у нас немає стільки часу. Тому, я вважаю, що судити про реформу наразі зарано.

Автор: Ганна Соловйова
Фото: Володимир Шевчук

Читайте також: